Dynamiczny rozwój e-commerce nie jest już chyba dla nikogo zaskoczeniem. Z roku na rok coraz więcej firm korzysta z możliwości oferowanych przez aplikacje czy strony internetowe, stworzone z myślą o handlu elektronicznym. Chociaż pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na rozwój sklepów internetowych, nie oznacza to, że handel tradycyjny chyli się ku upadkowi.
Co ciekawe, z badań przeprowadzonych przez serwis Statista.com wynika, że w 2020 roku aż 82% sprzedaży sieci handlowych na całym świecie pochodziło z lokali stacjonarnych. Jeśli Twój biznes w znaczącej części oparty jest na sprzedaży stacjonarnej, z pewnością zastanawiasz się w jaki sposób zwiększyć sprzedaż czy pozyskać nowych klientów. Z pomocą przychodzi Google!
Strona www
Nawet jeśli twoja firma nie prowadzi sprzedaży internetowej, powinieneś stworzyć dla niej odpowiednie miejsce w przestrzeni internetu. Najlepiej, jeśli będzie to witryna (nawet najprostsza). Możesz na niej umieścić informacje dotyczące lokalizacji, dane kontaktowe czy krótki opis tego, czym się zajmujesz. Jeśli twój sklep posiada profile w social mediach, to również warto dodać do nich link na stronie. Taka krótka wizytówka sprawi, że twój biznes znacząco zyska na wiarygodności potencjalnych klientów.
Mapy Google
Dane opublikowane pod koniec 2021 roku przez firmę
Gemius mówią jasno – z Google Maps korzysta ponad 63% Polaków. To prawie 19 mln użytkowników! Warto pamiętać o tym, że mapy to nie tylko plan podróży, ale także źródło informacji o lokalach gastronomicznych czy handlowych. Wykorzystanie możliwości Google Maps to podstawa dla zwiększenia widoczności twojego biznesu w internecie. Jak to zrobić?
Wizytówka
Przede wszystkim należy stworzyć wizytówkę -
Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma). Jest to całkowicie darmowe działanie, które może przynieść spory zysk. Jedyne na co musisz zwrócić uwagę to… dokładność. Zadbaj o szczegółowe uzupełnienie:
- Informacji adresowych i kontaktowych
- Informacji o godzinach otwarcia
- Opisu (kategorii) działalności
- Zdjęć lokalu
Takie dane, podobnie jak strona internetowa, zwiększą wiarygodność twojego biznesu. Dodatkowo, potencjalni klienci zyskają pewność, że twój lokal jest prosperujący, a proponowane przez niego usługi odpowiadają ich oczekiwaniom.
Opinie
Na wizerunek firmy bardzo mocno wpływają także opinie klientów pozostawione pod profilem firmy. Jeśli wiesz, że poziom wykonywanych w twoim lokalu usług jest wysoki, a klienci są zadowoleni z zakupionych produktów, warto zachęcać ich do dodawania opinii. Im więcej pozytywnych recenzji i opinii, tym wyższa będzie pozycja twojej marki w organicznych wynikach zapytań w wyszukiwarce.
Po co tworzyć Profil Firmy w Google?
Sama strona internetowa, czy profil marki w social mediach, to działania minimalne. Jeśli na przykład prowadzisz sklep stacjonarny z ręcznie robioną ceramiką, to bardzo możliwe, że jeśli nie zadbasz o odpowiednią widoczność swojego biznesu w internecie, zgubi się on w gąszczu podobnych firm. Co istotne, większość klientów przed dokonaniem zakupu lubi sprawdzić markę, która przyciągnęła ich zainteresowanie – zdecydowana większość z nich zrobi to poprzez użycie wyszukiwarki Google. Mało tego, badania Google wykazały, że ¾ użytkowników wyszukujących coś lokalnie na smartfonach, odwiedza wybrany lokal w przeciągu 24h. Jeśli zaś chodzi o wyniki wyszukiwania, to ponad
60% użytkowników smartfonów nawiązuje kontakt z firmą, która się w nich pojawiła.
SEO
Na widoczność firmy na liście wyników wpływają także działania oparte na SEO – ich trzonem jest wizytówka Google. Jeśli chodzi o działania lokalne, zwróć szczególną uwagę na rozpoznawalność, trafność zapytania i odległość od użytkownika. Żeby poprawić te wyniki zadbaj o składniki strony tj. meta title czy meta description. Jeśli używasz hashtagów lub słów kluczowych, dobierz je w odpowiedni sposób.
Pamiętaj też o tym, że Google to naprawdę intuicyjny system, który jest w stanie dopasować się do potrzeb twojego biznesu. Jeśli na przykład prowadzisz lokal gastronomiczny, wyszukiwarka umożliwi ci dodanie informacji tj. link do menu, informację o dowozie czy zdjęcia potraw.
Po tak solidnej dawce teorii, pozostało ci już nic innego jak rozpoczęcie działania. Pamiętaj o uzupełnieniu wszystkich możliwych informacji, zadbaniu o spójność informacji na stronie, w social mediach i wizytówce, zachęcaniu klientów do publikowania opinii, prowadzenia regularnych działań SEO i wchodzeniu w interakcje z fanami.