Z roku na rok świadomość konsumentów rośnie. Wymagania, które stawiane są firmom w dzisiejszych czasach często są niemożliwe, bądź bardzo trudne do zaspokojenia. Przez to jesteśmy świadkami upadku wielu mniejszych przedsiębiorstw (choć czasem dotyczy to również tych większych), które z biegiem czasu nie mogły się dostosować do powszechnie panujących norm i standardów. Polska Sieć Handlowa Lewiatan przeprowadziła badanie „Oczekiwania konsumenckie”, z których wyniknęło, na jakie działania przedsiębiorców zwracają uwagę Polscy konsumenci. A jest ich sporo, bowiem spośród 14 zbadanych czynników, 12 zostało ocenionych przez 70% konsumentów jako bardzo istotne.
Cena oraz regionalizm
Pierwszym elementem definiującym oczekiwania konsumentów jest cena oraz lokalność. Wartość produktu ma być niższa, natomiast jego jakoś jak najwyższa – 82% respondentów podkreśliło ważność tej kwestii. Jest to bardzo trudny aspekt do spełnienia, najczęściej cena rośnie proporcjonalnie do jakości. Dla konsumentów mile widziane są również promocje oraz rabaty, które zachęcą do kupna danego produktu, czego dowodem jest 75,5% odpowiadających na tak klientów. Mimo wszystko, jak deklaruje 76% badanych, dużą rolę odgrywa lokalność produkcji. Często klienci decydują się zapłacić większą cenę, jeśli dany produkt pochodzi z firmy lokalnej bądź cechuje go kategoria „Made in Poland”. Jak deklaruje 73% odpowiadających, ważnym elementem jest również wspieranie lokalnych społeczności. Dlatego tak istotne są regionalne firmy, które dają mniejszym społecznościom miejsce pracy oraz stały dochód finansowy.
Pracownik a pracodawca
Oprócz czynnika lokalnego, coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na warunki pracy, jakie proponuje pracodawca. Dobra płaca, przestrzegane normy godzin, godne warunki dla pracownika – aż 81% badanych stwierdziło, że jest to dla nich istotne. Po raz kolejny, jest to czynnik, który wpływa na cenę produktu, jednakże Polacy uważają, że jest on nieodłącznym elementem rozwoju rynku pracy oraz doścignięciu norm, które panują w innych państwach rynku zachodniego.
Ochrona środowiska
Zero waste i ekologia – te tematy również podejmowane są w dyskusji publicznej na temat oczekiwań konsumentów. Ważne, aby firmy rozsądnie dysponowały swoim budżetem, który obejmuje produkty np. z recyklingu. Co więcej, nacisk stawiany jest na niemarnowanie żywności, co wspiera aż 79% klientów. Wszystko to ma wpływ na naszą planetę, zwierzęta czy po prostu dobro ludzi – odpowiada 75% respondentów.
Zdrowym być!
Ostatnim elementem jest przepływ informacji oraz edukacja, które mają pozytywny wpływ na ludzi i środowisko. Przykładowo jest to promowanie zdrowego trybu życia, dbania o zdrowie psychiczne, dobrego odżywania, stylu i trybu życia, co istotne jest dla 70,5% respondentów.
Jak temu sprostać?
W tym trudnym okresie panującej pandemii, inflacji oraz wojny u naszych sąsiadów, oczekiwania te są coraz mniej realne do spełnienia. Warunki, w których znalazły się szczególnie małe przedsiębiorstwa, nie umożliwiają zrealizowania większości z wyżej wymienionych pragnień konsumenckich. Oczekiwania są wysokie, jednakże mimo wszystko wpływa to pozytywnie na rozwijające się firmy. Jest to pewnego rodzaju motywacja, dzięki której pracownicy czują się pobudzeni do szukania nowych, innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym będą mogli choć minimalnie przybliżyć się do oczekiwań stawianych przez klientów. Nie mniej jednak, każdy na własną miarę możliwości stara się sprostać wszystkim celom i założeniom, dzięki którym nie tylko odbiorcy będą usatysfakcjonowani, ale również wpłynie to pozytywnie na gospodarkę i planetę.