Big Data to jeden z najtrudniejszych, ale jednocześnie najbardziej satysfakcjonujących i wartościowych elementów marketingu. Nazwa mówi niemal sama za siebie – chodzi o zbieranie, a następnie przetwarzanie i analizowanie, ogromnego zasobu informacji. W jaki sposób wykorzystać zebrane dane w e-mail marketingu? Jaka jest przyszłość takiego działania? Przeczytajcie, aby się dowiedzieć!
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wszelkie informacje o klientach zbierano poprzez formularze czy ankiety dołączane do zakupów bądź wypełniane stacjonarnie w sklepie. Obecnie, dzięki internetowi oraz kilku innym technologiom, możliwym stało się agregowanie tysięcy śladów pozostawionych przez danego użytkownika w Internecie. Co może być takim śladem? Historia wyszukiwania, publikacje, tagi czy udostępnienia w mediach społecznościowych, a nawet pojedyncze kliknięcia. Każdy z takich śladów wchodzi w skład ogromnej bazy zwanej Big Data.
Jak marki wykorzystują zebrane dane?
W trakcie pandemii, kiedy większość czasu spędzaliśmy w domach i przed komputerami, proces przetwarzania danych wzrósł o 40%, generując tym samym ponad miliard terabajtów danych. Firmy, zdając sobie sprawę z tak ogromnego zasobu wiedzy o potencjalnych klientach, poświęcają czas na to, aby uporządkować informacje, które są im potrzebne. Oczywiście, istnieją różnego rodzaju narzędzia, które im w tym pomagają.
Dokładna analiza informacji o każdym kliencie sprawia, że firmy lepiej rozumieją ich potrzeby i wymagania. Prześledzenie dokładnej podróży konsumenta na stronie czy zebranie danych o jego pasjach, zainteresowaniach i bolączkach sprawi, że może on otrzymać np. spersonalizowaną ofertę czy być informowanym o działaniach marki, które rzeczywiście go interesują.
A co ma z tym wspólnego e-mail marketing?
Nie od dziś wiadomo, że z biegiem czasu stajemy się coraz bardziej obojętni na otaczające nas reklamy. Zamiast oglądać blok reklamowy w telewizji wolimy wykorzystać ten czas na zrobienie herbaty, ogromne billboardy traktujemy jako element miejskiego krajobrazu, a reklamowe storiesy na Instagramie szybko przewijamy palcem. Jesteśmy niewrażliwi na większość reklam, które pojawiają się wokół nas, ponieważ nie są to treści przez nas pożądane – co innego e-mail.
Gdy wyrażamy zgodę na przesłanie newslettera, dołączenie do programu lojalnościowego czy założenie konta w sklepie internetowym, dajemy marce przyzwolenie na to, żeby informowała nas o tym, co nas interesuje. I tak na przykład – jeśli posiadasz konto na platformie Netflix, z pewnością otrzymujesz od niej rekomendacje serialowe czy filmowe. Wiele firm wykorzystuje e-mail marketing także do tego, żeby wysyłać swoim klientom kupony rabatowe np. z okazji urodzin. Wielu użytkowników ceni sobie również fakt, że dostawcy usług internetowych, poprzez mail, przypominają o zaległych płatnościach, a aplikacja typu Uber wysyła fakturę za przejazd.
Spersonalizowane w taki sposób e-maile są reklamą (nawet jeśli zawierają rachunki czy przypomnienia), której konsumenci pożądają. Mają oni poczucie, że konkretna wiadomość została wysłana specjalnie do nich, bo informuje ich o działaniach, z których mogą czerpać korzyści.
Stale powiększająca się baza potencjalnych klientów jest dla marki także doskonałą możliwością do udoskonalania oferty i wprowadzania na rynek nowych produktów.
Złote zasady
E-mail marketing to jeden z wiodących kanałów cyfrowych pod względem zwrotu z inwestycji, dlatego firmy prześcigają się w tworzeniu jak najlepszych wiadomości, aby wyróżnić się na tle konkurencji. O czym musisz pamiętać podczas tworzenia reklamy e-mail?
- Segmentuj swoich odbiorców – a także personalizuj wiadomości, aby zapewnić bardziej odpowiednie treści w kampaniach e-mailowych, dzięki którym klienci odniosą wrażenie, że rozumiesz ich potrzeby.
- Tytuł maila – to oczywiste, że nie możesz o nim zapomnieć, ale co równie ważne, możesz wzbogacić go o imię adresata czy nazwę firmy.
- Automatyzacja – pozwoli na wysyłanie najtrafniejszych informacji do potencjalnych klientów podczas ich podróży zakupowej.
- Monitoruj – statystyki dostarczają informacji o tym, które kampanie lub taktyki marketingowe sprawdzają się najlepiej
Chyba nie masz już wątpliwości co do tego, że big data i e-mail marketing idą ze sobą w parze podczas osiągania lepszych wyników w działaniach marketingowych. Ten wspaniały duet nie tylko zapewni twojemu biznesowi przewagę nad konkurencją, ale także zbuduje ogromny sentyment twojej marki u klientów.